HORRORNYA…….

bismillah….

ya Allah, hari ni adalah hari yang paling horror..

rasa macam nak menyorok dalam guni pun ada…

…………………………………………….bekerja dengan ikhwah? suatu perkara yang tersangatlah janggal dalam hidup ini, lebih-lebih selepas diri ini mendapat sentuhan tarbiyah…

selama ni, hanya menjadi pemerhati, sambil tersengih-sengih, pelik dan geli hati melihat gelagat akhwat yang kurang berpuas hati dengan kerja ikhwah.

sendiri terjun bekerja dengan ikhwah??? tak pernah.. sekadar melihat dari belakang dan mendengar cerita akhwat lain..

hari ini, tanpa diri ini menyangka, ana telah terjun ke dalam suatu “bidang” yang mana dengannya, ana terpaksa berhadapan dengan ikhwah… atas banyaknya perbincangan yang perlu dilakukan dengan mereka agar gerak kerja lebih terusun..

dengan “tanggungjawab” yang dipikul, lebih banyak perlu ke hadapan dan bebicara dengan mereka yang bukan mahram buat diri ini..

…..seringkali “bergurau senda” dan “bermain’-main” dengan akhwat yang dikasihi, tentu jauh bezanya jika dibandingkan taktala terpaksa bekerja dengan ikhwah

segala ketegasan perlu terpamer, setiap bait bicara hanya berhak kepada urusan penting. tiada senda gurau, tiada bait-bait kata yang halus, hanya ketegasan  di balik teduhan kelembutan perlu terpamer , demi memelihara harga diri seorang muslimah

beza bukan dunia akhwat dan ikhwah???

hari ini sahaja, beberapa kali ana terpaksa “meeting” melibatkan mereka

takutnya, Allah je yang tahu, bukan mudah menjaga diri, malah, tidak ana ketahui, tindakan manakah yang mungkin “mengusik hati” mereka dan diri ana sendiri?

maka dengan itu,segala aspek perlu dijaga dan dikawal, agar tiada peluang bagi iblis laknatullah melepaskan panahan nya yang berbisa dan tentu sahaja mampu merosakkan hati  melainkan hati-hati yang padanya mendapat bimbingan dariNya

bukan mudah pada diri ini,. setelah sekian lama tidak berinteraksi dengan ikhwah setelah mendalami tarbiyah, melangkah ke dunia ini, ternyata suatu dugaan besar buat hati ana

terketaq tangan, jantung berdebar-debar.. bimbang memikirkan ambang pintu syaitan untuk menghasut terbuka dengan setiap perbincangan dan “meeting”.

bukan, bukan ana tak suka dan tak setuju untuk bermusyawarah dengan ikhwah,  tapi, bak kata seorang ukhti , “boleh meeting dan bincang dengan mereka, tpi , sangat-sangat kena jaga batasan tu!! sangat ketat pengawasan yang perlu ada!”

“ana” “anta” “enti” , jujur ana katakan, ana memang tak reti guna! memang tak reti. sebut pun sasul sana sini. susah pada ana. akhirnya, berbagai gelaran ana gunakan. kadang-kadang, “saudara”  , lima minit kemudian, “brother… ” pula.. keliru!

serabut, serabut, banyak kesalahan mungkin sahaja telah dilakukan tanpa ana sedari. mungkin Allah mahukan diri ini untuk belajar dari kesilapan lalu. sungguh banyak pengajaran Allah buat ana dalam satu hari…

banyak pengajaran= banyak perubahan perlu dilakukan.. erm…

mana mungkin ana masih punyai masa untuk tenggelam dalam keserabutan diri

masih banyak perubahan yang perlu dilakukan dari dalam diri, sebelum dapat memimpin ummah ini

bukankah itu cita-cita hati ini sebelum mengenal tarbiyah?

ana pasti, syaitan pasti tidak melepaskan peluang ini… ana bimbang.. ana takut…

tapi, kalau sekadar takut, bagaimana hendak ana perbaiki diri ini? bukankah ana mengaku bekerja untuk Allah?

“ya , untuk Allah.. kalau begitu, duhai hati.. mengapa engkau masih khuatir?

tidak kah engkau yakin duhai hati, bahawa Allah pasti memimpin gerak tubuh ini?.. silap? tidak mengapa.. perbaiki diri..

duhai hati? mana mungkin engkau lebih gusarkan kesilapan dan kegagalan dalam setiap gerak tubuh dan hati yang ingin kembali pada Rabnya, mengatasi kegusaran engkau jika gagal taktala bertemu Sang Pencipta..

duhai hati? ikhlas kah engkau? jujurkah engkau pada diri mu sendiri duhai hati……

bukankah Allah melihat pada usaha dan bukannya pada hasil?

mungkin manusia tidak mengetahui , pada keinginan mu untuk berubah..jika engkau membicarakan suara hati mu yang inginkan peubahan ke arah kebaikan, belum tentu Allah menerimanya sebagai ibadah dari mu, melainkan jika dirimu ikhlas ingin berubah hanya keranaNya..

pulanglah wahai hati, hanya kepadaNya.. aku mengharapkan agar engkau terpimpin dengan pimpinan yang lurus, secara langsung, terus dariNya.. ”

ya Allah, peliharakanlah hati kami, agar setiap gerak langkah kami,cetusan minda, dan lintasan hati ini berada dalam keredhaanMu..

bimbingilah kami, agar setiap gerak geri dan biacara kami, hatta pada tindakan kami, terpancarnya akhlak seorang muslim

-Ana tak tahu, tapi ana sudi belajar, sambutlah tangan ini.. bimbinglah ana ke jalanNya-

~masih jauh kembara ini~ masih tertanya-tanya, apa lagi yang berada di hadapan.. ^_^ mungkin pada akhwat yang lain, ini bukanlah dugaan besar, tapi buat ana yang masih baru, masih banyak perlu dipelajari..semoga Allah menerima usaha ini.. =) doakan ye akhwat fillah….

“dan barangsiapa berbuat kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon ampunan kepada Allah, niscaya dia akan mendapatkan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang”

4:110

Advertisements

3 thoughts on “HORRORNYA…….

  1. Assalamualaykum,

    kelakar la post kali ini, saya baca sambil tersenyum..hehe..
    kelakar tapi sangat la benar.. dan saya tahu awk sgt kuat nk menghadapinya..terfikir betapa sy memberikan awk tggapan buruk kepada mereka..a’seef jiddan ya ukhti..

    semoga hati2 kita terjaga..inshaAllah… ameen~

    menanti awk tersenyum~

  2. huu. sangat faham perasaan awak, penah hadapi saat2 begini jugak.
    moga Allah beri kekuatan hati kepada kita awak 🙂
    hati oh hati T.T

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s