~betolke cinta?~

akhir2 ni, terlalu ramai yang berbicara tentang cinta dengan saya.. apa tuh cinta ek? benarkah cinta itu berpegangan tangan, berdating, bermeseg2 dll?

adakah kita benar2 mencintai seseorang itu kalau kita sanggup merosakkan ‘si dia’ dengan nikmat cinta duniawi yang melalaikan. klo sudah mampu berkahwin pula,sudah kah diri kita benar2 bersedia untuk memikul amanah sebagai nakhkoda dan pembantu nakhkoda dalam pelayaran rumah tangga..

perkahwinan bukan lah permainan dan keindahan semata. perlunya pengorbanan dan kesabaran serta kesediaan yang selekapnya agar zuriat yang dilahirkan mampu dididik dengan nilai2 islam lalu dapat  melahirkan daie2 yang hebat mewarisi perjuangan menegakkan Islam.

jika merasakan bekalan masih belum cukup, pendamkan sahaja dlu niat itu sekalipun sye sedar, merahsiakan isi hati bukanlah mudah .. tpi, yakinlah jodoh dan hati manusia itu berada dalam genggaman Allah semata-mata. jika benar2 menyayangi ‘si dia’ , berdoa lah pada Allah agar hati ini tidak dilalaikan dari mengingati Allah kerana ‘nya’.

tentu kita xmahu orang yang kita sayangi menjadi orang yang akn kita persalahkan di hadapan Allah swt di akhirat nanti dengan menjadikan  ‘dirinya’ sebagai alasan kepada Allah atas kelalaian kita dari mengingatiNya.

jika terlalu bimbang kehilangan ‘si dia’, cukuplah sekadar berdoa kepada Allah agar menemukan pasangan yang terbaik utk kita, kerana pilihan Allah tentunya jauh lebih baik dari pilihan kita.

percayalah, jika hati ini kita biarkan terleka dengan cinta manusia, dia (hati) akan lalai dan mati dari mengingati Allah.

jika belum mampu berkahwin,  gunakanlah masa ini utk kita penuhkan dengan mencintaiNya dan bekerja bersunggguh2 demi mencari redhaNya. didik diri supaya menjadi daei yang hebat, supaya nanti, sesibuk mana sekalipun kte dengan urusan rumah tangga, kita xkan terleka dengan tanggungjawab utama kita dilahirkan ke dunia ini, iaitu sebagai khalifah di muka bumi serta beribadat kepadanya

“dan tidak Aku ciptakan manusia dan jin melainkan supaya mereka menyembahKu”

adz-dzaariyat:56

percayalah, cinta manusia itu melalaikan. jgn benarkan cinta yang tidak diredhaiNya meredah masuk ke dalam hati kita. di bimbangi hati akan lalai dari mengingatiNya..

daripada kita duk berlari sampai semput2 dan menangis2 sbb cintakan manusia, lebih baik bgun malam dan memnagis utk Allah yang dah tentu akn membalas cinta kita.. btol x?? huhu

 Sebuah hadis riwayat Ahmad dan Al-Thabrani berbunyi, “Barangsiapa yang mendekati Allah sesiku, Dia akan mendekatinya sehasta. Barangsiapa mendekati Allah sambil berjalan, Allah akan menyambutnya sambil berlari.”

(hadis ni diambil dari page ni: http://klipping.wordpress.com/2009/02/05/berlarilah-menuju-allah/)

best x cinta Allah, best kan, lebih baik kita berlari2 ke arah cinta yang pasti =)

jom lari sama2 ^_^

p/s:insyaAllah bila jumpa ‘lelaki/perempuan’ kita, kita akan mendirikan rumah tangga- bak kata ustaz erfino.

jangan risau2 naa…..

 

 

Advertisements

3 thoughts on “~betolke cinta?~

  1. Amboi… nampaknye bila dah cerita2 pasal cinta ni… rumate aku ni dah sihat la tu!~

    Hahahahahah…

    *Notykan?.. :P*

    Anyways, asal dok cite2 pasal cinta nih.. semenjak tat uztaz berceramah. I did bukak but takleh download. -_-

    So i guess I missed it… but the jeez of it based on everyone punya status (kecoh betul!~~).

    Bila jumpa tu.. terus je nanti. Takde pit-stop2. Hahahha..

    Okay2… u take care!~~ ❤

  2. diana: okeyh, insyaAllah pasnih dah xde dah ‘pit-stop’ lagi. akn terus je keyh.jgn terkejut plak..hu2
    doa2kan sye ek =)
    btw diana, i guess i miss u soooooooooo……..
    really hope u are here… the ways u comfort me are still freash in my mind =)

    ada: adawiyah, sye xpandai tulis, tgh belajar utk menulis..hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s