~Alhamdulillah~

alhamdulillah atas segala nikmat yg Allah pinjamkan hari ini. nikmat nyawa, nikmat udara, nikmat makanan dan sebagainya yg masih sye nikmati. although the blister is getting bigger, i’m getting able to have my meal normally, alhamdulillah =)

alhamdulillah utk jam tu juga. ingtkan jam tu hilang dah sebab terlupa nak bawak balik lepas tanggalkan. memang mengikut logik, kalo kat malysia, xkan jumpa dah jam tu, tpi kat ireland ni, walaupun org2 nya bukan Islam, nmpaknya mereka lebih mengenal tanggungjawab dan amanah tu sendri. jam tu rupanya disimpan dgn baik dlm jagaan seseorang.

erm, macam mana org lain nak nmpak indahnya islam tu sendri kalo akhlak2 baik yg septotnya ada pada org Islam xnmpak pun pada penganutnya, tpi nmpak pada akhlak mereka yg bukan Islam?

semoga Allah memberi petunjuk pada hati2 kita agar memahami dan mengamalkan ajaran islam supaya kita xmenjadi fitnah kepada agama kita sendri… ameen..

alhamdulillah juga Allah menghadiahkan sye dgn banyak hadiah yg best. mgkin Allah menarik sesuatu bnda dari kita yg menyebabkan kita sgt sedih. tpi, sye belajar yg apa yg bakal Allah berikan sbgai ganti kepada sesuatu yg hilang adalah jauh lebih baik dari nikmat yg ditarik. dan kadang2 nikmat yg Allah tarik tu pun sbnarnya bukanlah nikmat, tpi hanyalah sesuatu yg bersifat palsu dan hampir kita tertipu kerananya. Allah uji kita sbb Allah nak selamatkan kita.. insyaAllah kalau kita bersabar pabila diuji, kita akn sgt gembira utk mengutip hasil daripada kesabaran kita, malah mungkin mengharap agar diri diuji lagi supaya mendapat nikmat lain yg jauh lebih best pada masa depan..

tdi, belajar pasal embryo, subhanalllah, sgt hebat penciptaan manusia tu, lebih jauh hebat lagi yang Mencipta semuanya.. xlayak langsung manusia ada rasa riak sombong dan angkuh kepada Allah sbb kalau bukan Allah yg memberi kita segala2nya, tentu kita xwujud dan bukan sesiapa pun sekarang.

kembalilah mensyukuri setiap nikmat Allah dan bila diuji bersabarlah..

sesungguhnya, orang mukmin itu ajaib, bila diberi nikmat dia bersyukur dan bila diuji, dia bersabar..

insyaAllah ujian hari ini adalah petanda kita akn mendapt nikmat pada masa akn datang, mgkin bukan di dunia, tpi di akhirat nanti..

ameen..

“maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”

ar-rahman: 13

“apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan; “kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta.”

al’ankabuut:2-3 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s