~Terasa IngIn BerLAri~

bismillah..

jika semua orang ingin berlari, sye pun nak sgt berlari.. tpi sye perlu buang satu “penyakit” ni supaya sye boleh lari laju2. tpi, nak buang penyakit tu memerlukan “ubat” tpi sye pulak xcukup kuat utk pergi mendpatkan ubat tu. sye sedih ,sye kecewa. semoga hari esok lebih baik dari hari ini..

hari ni telah hampir berlalu dan sye xrasa sye dah berjaya. basically gagal.. sye ingin kuat, sye perlu kuat, sye xboleh membiarkan futur menguasai hati..

adakah patut sye futur bila diuji? bukankah ujian itu tanda cinta dariNya. kalau kena uji pun, sgt sikit ratio nya berbanding nikmat Allah itu sendiri.

“Dan jika kamu menghitung nikmat2 ALlah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar2 Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

an-nahl:18

astaghfirullah, betapa sye masih tidak cukup mensyukuri nikmatNya.. mgkin kerana itu sye diuji, agar sye kembali kepadaNya sebelum segala-galanya sudah terlewat..

sye dah xde masa dah utk lemah2. tringt kata2 seorang ukhti tdi,

“malasnya kita boleh merosakkan umat hari ini, gagalnya kita bermakna kita telah melambatkan mereka. futur kita bukan bermakna hanya kte yg kena akibat nya, tpi kesannya meliputi umat manusia disekeliling kita”

Ya Allah, terasa mcm kena ketuk skrg nih, skrg ni bru sgt terasa dgn ayat tuh. betapa besarnya peranan kte dan t’jawab kte yg semuanya akn dipersoalkan Allah kelak.

tpi, kadang-kala sye tertanya-tanya.’ adakah kerana kita faham kte perlu mengorbankan segalanya sedangkan org lain boleh buat apa2 je terhadap kita hanya kerana mereka tidak faham?’sye sedar, ini tidak lain hanyalah bisikan yg ditiup syaitan agar sye lemah dan berputus asa.  sye sedar sye manusia biasa, tpi patotkah sye menjadikan ianya alsan agar sye berhenti bekerja ? -TIDAK, jawapan nya pasti TIDAK.

dakwah adalah sebahagian dari hidup sye dan merupakan amanah dari Allah

 jika Allah memberi sye tugasan ini, bermakna Allah percayakan sye. Ya Allah, sungguh indah mendapat kepercayaan dari Allah, lebih indah dari mana2 kepercayaan yg diberikan sesiapapun.

insyaAllah, sye akn cuba untuk terus kuat, sye suka dgn tugasan ini, sgt suka, tpi sye tahu sye xcukup kuat utk membuat segalanya, sye xcukup kuat ytk melaksanakan amanah ini dengan baik.

seorang sahabt sye menyatakan, “kalau kte rasa lemah pun, kita mesti bergerak kerana ini tanggungjawab kita. rse lemah mcm manapun, mesti bergeerak. kalau xberlari, berjalan, kalau xberjalan merangkak, kalau xmerangkak, mengesot pun jadilah”

terima kasih sahabat, kerana mengingatkan sye walau tanpa awk menyedarinya. sye rindu melihat senyuman awk.. senyum kembali ya ukhti..

yup,sye tidak boleh berehat walau sekejap kerana futurnya sye, bermakna umat diancam bahawa.

Ya Allah, sye memerlukan kekuatan kerana sye sedar, menulis tidak semudah melaksanakannya.

*belek2 buku* , tetiba terjumpa ayat ni;

“jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”

al-baqarah:45

Ya Allah, Allah menyayangi sye dan memberikan sye kata2 dariNya sebagai solusi kepada masalah sye. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan utk melaksanakannya Ya Allah..

“hai orang2 yang beriman, ruku;lah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s