~suatu ketika saat aku tersedar~

Menangis dan ketawa, mmg lumrah manusia. Ya Allah, aku sering berdoa agar diberi kekuatan dan agar bumi Ireland ini menjadi bumi tarbiyah bagiku semoga menjadi duat yang berjaya pada mata Allah. Aku ingin bekerja, aku ingin sekali menyumbang dalam membantu mengembalikan kegemilangan Islam.

Alhamdulillah, setelah hampir dua tahun mengenali tarbiyah, baru aku dapat menyelami dan memahami perjuangan demi menegakkan kembali Islam sbgai cara hidup,  yg nmpaknya kian tenggelam dek kerana umatnya yg terleka. subhanallah, masih teringat lagi, entah mengapa, semasa bulan2 terakhir di kolej persediaanku, K**, barulah aku bersemangat utk mengikuti program 2 dan sanggup meluangkan sebahagian masaku utk dakwah, sedangkan itulah waktu kritikal utk persediaan menghadapi peperiksaan final. hidayah itu, pabila datang, tidak disangka dan tidak diketahui bila akan dtg.

Aku sgt bersyukur, sekalipun masa digunakan utk bekerja dijalanNya, keputusan ppriksaan final sgt memberangsangkan. sungguh, rezeki utk milik Allah, bukan usaha kita menetukan kejayaan kte, ttpi Allah lah yang memberi kejayaan tu. xde sbb dan alasan walupun utk terpalit perasaan riak dan takbur.

ketika cuti sebelum fly, semangat ku berkobar-kobar utk mengikuti program. sungguh, aku pelik dan hairan, dari mana datangnya semangatku. alhamdulillah, semanagt itu tidak aku sia2lkan, dan aku benar2 mengikuti program2 senior. perjalanan dalam komuter pula membuka 1001 kesedaran bagiku, betapa umat Islam telah jauh menyimpang dari ajaran Islam yg sebenar. ingin aku sentuh mreka, ingin ku bantu membuka mata mereka tentang hakikat indahnya Islam dan indahnya menyintai Allah sungguhpun aku masih kotor bersalutkan noda dan dosa..

aku benar-benar ingin berubah dan benar-benar ingin mengubah mereka yg berada di sekelilingku. namun, aku sedar, segalanya hanya akn tinggal angan2, seandainya aku gagal mengubah diriku ke arah kebaikan.

ya Allah, berikanlah aku peluang, hidayah , taufik dan kekuatan utk berjuang dalam jalan dakwah ini. bantulah aku, ampunkan dosa2 ku yang lalu dan bersihkan hatiku.

ya Allah, andai aku mati, ingin sekali aku pohon agar aku mati tidak lain melainkan sebagai syuhada dlm perjuangan menegakkan agamamu..

berilah kekuatan pada diriku yang lemah ini..

~suatu ketika sebelum 3 september 2010~

 

Leave a Reply

