~Doa ku dimakbulkan

 

alhamdulillah, alhamdulillah alhamdulillah..
sungguh, doa2 yang telah aku panjatkan selama ini, Allah makbulkan. mungkin bukan secara direct, ttpi melalui ujian2 yang diberikannya kepadaku..

subhanallah, perjalanan ku ke Ireland nampaknya bukan lagi perjalanan ‘biasa2’. aku diamanahkan utk memegang satu tanggungjawab yang sangat besar. tanggungjawab yg tidak pernah aku pikul sebelum ini. ya Allah, hampir sahaja aku mengalah dan menyerahkan t’jawab ini kepada yang lebih berhak. sungguh, aku takut tergolong di antara golongan yang dimurkai Allah pada akhir zaman ini iaitu golongan ‘kuasa2 diberikan kepada mereka yang bukan selayaknya’.

namun, aku menyedari hakikat bahawa t’jawab ini adalah tarbiyah buat diriku yang seringkali memohon agar menjadi org yg bekerja di jalannya, org yang berjaung dan menzarkan diri dan harta ke jalan Allah. aku sedar, tiada peluang bagiku utk menarik diri dari tanggungjawab yg diamahkan.

masih aku teringat pengisian d….h di d…n beberapa hari yang lepas, betapa nabi musa memohon kepada Allah agar dipermudahkan urusannya utk bekerja di jalan Allah, dan bukannya menarik diri dari tanggungjwab yang telah Allah amanahkan kepadanya sekalipun nabi musa menyedari hakikat kelemahan dirinya iaitu tidak mahir berkata-kata. (sila rujuk tafsir 28:34) sungguh, Allah bakal memberikan kemenangan bagi orang yang benar-benar ikhlas berkerja keranaNya

Subhanallah, Allah telah menaikkan semangt ku utk bekerja dgn lebih hebat dan gigih semenjak pengisian itu. ya, utk mengenepikan kepentingan diri dan lebih mementingkan hal umat. ya Allah, kadang2 terasa lemah urat sendiku, memikirkan kelemahan ku yang terlalu banyak, dosa ku yang menggunung tinggi, akhlakku yang terlalu banyak utk aku perbaiki. bimbang semuanya menjadi punca kepada lambatnya pergerakan dakwah mereka yang lain. Aku takut utk dipertanggungjwabkan..

ya Allah, tanggungjawab ini hampir benar2 benar mengubah diriku dari segala aspek diriku. setiap ruang kesilapanku terpaksa aku perbaiki dgn secepatnya demi jalan ini.

~ya Allah, berikanlah kekuatan dan petunjuk Mu buat kami yang bekerja di jalan ini..thabatkanlah hati kami dan janganlah kami termasuk dalam golongan yang tetapis~

2 thoughts on “~Doa ku dimakbulkan

Leave a Reply

